Znajdujesz się w:

2. Poradnik CB


Ogólnie o CB Radio

 

Łączność poprzez CB Radio umożliwia kierowcom swobodną komunikację między pomiędzy pozostałymi użytkownikami CB bez jakichkolwiek opłat i pozwoleń. Popularność tej formy komunikacji wynika również z faktu, iż sam sprzęt do nadawania i odbioru jest stosunkowo niedrogi, prosty w użytkowaniu i montażu. Korzyści natomiast z korzystania z CB są znaczne: możemy uzyskać informację na temat warunków drogowych, wskazówki na temat dojazdu w określone miejsce bądź zostać ostrzeżeni przed patrolami policji. Przez CB można również nawiązywać znajomości lub po prostu posłuchać rozmów innych osób.

 

Na całym świecie do ogólnodostępnej komunikacji radiowej CB wydzielono specjalne pasmo częstotliwości - 27 MHz. Pasmo to jest podzielone na 40 kanałów. Niektóre kanały przeznaczone są dla specjalnych zastosowań np. kanał o numerze 19 jest głównym kanałem drogowym, na którym użytkownicy wymieniają się wszelkimi informacjami na temat warunków drogowych, natomiast kanał o numerze 9 służy do wzywania pomocy i nazywany jest kanałem ratunkowym.

 

Standardowy zestaw CB składa się z Radioodbiornika, zasilanego z akumulatora samochodowego lub z gniazda zapalniczki, mikrofonu z głośnikiem (tzw. gruszki) oraz anteny montowanej na dachu samochodu.

 

 

 

Wybieramy radio CB

   

W radioodbiorniku CB z którego będziemy korzystać w samochodzie przede wszystkim do uzyskania informacji drogowych, w tym informacji o radarach, ilość posiadanych funkcji i sposobów modulacji (np. AM czy FM) nie ma większego znaczenia. Mobilne radio CB w takim przypadku powinno działać na obowiązującej w Polsce modulacji AM, być niezawodne, wyposażone w skuteczne filtry redukujące zakłócenia oraz ze względów praktycznych posiadać niewielkie rozmiary zewnętrzne.

 

Podstawowymi funkcjami, w jakie wyposażone są standardowe radioodbiorniki CB jest możliwość wyboru kanału, regulacja głośności oraz regulacja poziomu szumów (tzw. Squelch).

 

Do najważniejszych funkcji dodatkowych, w jakie wyposażone są radia, średniej i wyższej klasy należą:
 

NB/ANL filtr przeciwzakłóceniowy eliminujący większość trzasków i zakłóceń z instalacji w samochodze,

ASC – automatyczny Squelch, dzięki któremu nie musimy ręcznie ustawiać poziomu dopuszczalnych szumów

RF GAIN - czyli regulacja czułości odbiornika

 

 
Jeżeli z radia CB będziemy korzystać bardzo intensywnie, można rozważyć zakup sprzętu posiadającego wybrane funkcje dodatkowe, w które wyposażone są bardziej rozbudowane odbiorniki CB:
 
DW – Dual Watch, czyli możliwość nasłuchiwania jednocześnie dwóch kanałów

SCAN - automatyczne przeszukiwanie pasma w poszukiwaniu kanału na którym prowadzona jest rozmowa

MIC GAIN -   regulacja czułości mikrofonu

Hi-Cut - wycięcie wysokich tonów (pomaga podczas odbioru przesterowanej modulacji).

CB/PA - przełącznik zmiany trybu pracy umożliwiający wykorzystanie radia jako megafonu

FM – modulacja FM jako uzupełnienie AM, pozwala na nieco lepszą jakość dźwięku, jednak można z niej korzystać tylko gdy rozmówcy są blisko siebie i obydwoje mają przełączone radioodbiorniki na z modulacji AM na FM. Bardzo rzadko stosowana w Polsce, jednak może się przydać w niektórych krajach gdzie używanie AM jest zabronione.

M1-M5 - przyciski pamięci przypisane wybranym kanałom

ROGER BEEP - sygnalizator końca nadawania

 

 

 
Wybieramy antenę
 

Antena ma większy wpływ na zasięg nadawania i odbioru zestawu CB niż sam radioodbiornik. Stąd też kompletując zestaw, przy danym budżecie warto większy nacisk położyć na dobrą antenę.

 

Przy danej jakości wykonania anteny, im jest ona dłuższa tym gwarantuje lepszy zasięg nadawania i odbioru. Należy pamiętać jednak, aby wysokość pojazdu z anteną nie przekraczała 4 metrów, gdyż możemy wtedy zahaczać o wiadukty i konary drzew. Generalnie można uznać, iż antena dobrej jakości o długości ok. 1m umożliwia komfortowe korzystanie z zestawu CB na trasie.

 

Jakość odbioru, przy danym sprzęcie będzie wyższa, jeśli antena zostanie zestrojona do radia oraz miejsca na dachu. Najlepszym miejscem na antenę w większości przypadków jest środek dachu oraz ustawienie jej w pozycji pionowej. Pochylenie anteny może pogorszyć jej skuteczność.

 

Należy pamiętać, iż niezestrojony sprzęt, intensywnie używany może nagrzewać określone elementy radioodbiornika (końcówkę mocy), a w ekstremalnych przypadkach prowadzić do jego uszkodzenia. Uszkodzenia tego typu nie są naprawiane w ramach gwarancji przez producentów radioodbiorników.

 

 

W przypadku dalszych pytań odnośnie sprzętu, zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z nami!
 
 

 

Strona korzysta z plików Cookies

Ta strona korzysta z plików Cookies. Zasady ich wykorzystania są opisane w naszym regulaminie. W każdej chwili możesz wyłączyć Cookies w swojej przeglądarce.

OK, zamknij