Rabat na pierwsze zakupy! %
infolinia: 61 415 27 51 koszyk (0)

Autoryzowany partner

Garmin Cybex Britax Romer

Oceny bezpieczeństwa fotelików

Dlaczego właśnie ADAC?

Mnogość marek, modeli i wzorów fotelików samochodowych jest tak duża, że można się pogubić i zapętlić w poszukiwaniach. Roztargnieni mama i tata, dziadkowie, lub nieuświadomieni znajomi, szukający prezentu dla młodej rodziny, w tym zamęcie mogą wybrać produkt fatalny, bo przekona ich mocne zabudowanie (kojarzące się z łupiną chroniącą orzeszek), ładna tapicerka w motylki (lub motorki), albo dołączone doń piękne zabawki z uśmiechniętym licem. Co zrobić, by nie dać się zmanipulować machinie marketingu? Jak sprawdzić, czy dany fotelik będzie faktycznie bezpieczny?

Najlepiej czerpać wiedzę od fachowców. Niemiecki automobil klub ADAC, będący niezależną organizacją wspierającą konsumentów, od wielu lat specjalizuje się w badaniu fotelików samochodowych w symulowanych zderzeniach. ADAC sam wybiera siedziska do testów na podstawie popularności na rodzimym rynku. Nie przyjmuje ich od producentów, tylko kupuje te dostępne na półkach sklepowych. Wyniki są dokumentnie opracowywane i dyskutowane w gronie eksperckim, a efektem tego jestupowszechniona ocena danego modelu. ADAC jest najbardziej poważaną tego typu inicjatywą w Europie, dlatego rozpatrując różne warianty produktów, warto wziąć pod uwagę jego ekspertyzę.

Oceny składowe i ocena końcowa

Ocena finalna ADAC wynika z ocen cząstkowych określających:

  • bezpieczeństwo,
  • ergonomię,
  • komfort,
  • obsługę i montaż,
  • użyte surowce (ewentualna zawartość szkodliwych dla zdrowia substancji)
  • stopień trudności czyszczenia i konserwacji.

    Ostateczna nota jest zdeterminowana przez wszystkie składowe. Odwzorowuje zatem ogólną, szacowaną wartość fotelika 0-13 kg. Warto jednak zagłębić się nieco bardziej w temat. Wynik końcowy może być mocno zaniżony przez skomplikowany sposób zapiania pasów lub uprzęży, niski poziom wygody, bądź przez materiał nieodporny na zabrudzenia – w takiej sytuacji wysoka nota za bezpieczeństwo będzie niewyeksponowana. Analogicznie - miłe w dotyku, komfortowe i łatwo-pralne materiały wierzchnie, proste i błyskawicznie zapinane nieliczne klamry nie pozwolą odzwierciedlić niskiego poziomu ochrony oferowanej swojemu pasażerowi. Naszym zdaniem najważniejszą notą jest ewaluacja bezpieczeństwa, dlatego sugerujemy, opierać się właśnie na niej. Ocenę ADAC za bezpieczeństwo umieściliśmy w szczegółach każdego produktu w naszym sklepie.

      Ewaluacja ADAC rozgranicza się w przedziale ocen od 1 do 5.

      Ogólny wynik 1 oznacza, że produkt zapewnia minimalną, a więc niedostateczną ochronę dziecku, prezentuje słabe wykonanie, niską jakość użytych materiałów, może być szkodliwy dla użytkowników, projekt zakłada bardzo skomplikowane i zupełnie niejasne wytyczne zapięcia weń dziecka i montażu w aucie.

      Ogólny wynik 5 oznacza, iż produkt z pewnością zapewni najwyższy (aktualnie możliwy do zaoferowania) stopień bezpieczeństwa oraz wysoki komfort młodemu człowiekowi. Ponadto materiały są najwyższej jakości, zasady obsługi są proste i zrozumiałe, fotelik 15-36kg posiada szerokie spektrum regulacji i dopasowania, nie ulega łatwo zabrudzeniom.

      Radzimy wybrać fotelik dziecięcy z minimalną oceną 3, a najlepiej 4 lub 5, jeśli tylko pozwoli na to budżet.

      Może wystarczy atest ECE R?

      Przestrzegamy, aby naklejka informująca o owym ateście nie zaślepiła początkujących w tematyce fotelików dla niemowląt osób. Homologacja ECE R wyznacza najniższy graniczny poziom bezpieczeństwa, który każdy fotelik dla dziecka z UE musi posiadać, aby być dopuszczony do obrotu w handlu. Atest ten świadczy tylko o minimalnym poziomie spełnionym przez dany produkt. Badania, które wykonuje się w celu weryfikacji, czy można danemu fotelikowi dla noworodka nadać ECE R, są bardzo okrojone i przestarzałe w stosunku do tych, wykonywanych przez niezależne organizacje, takie jak ADAC.

      Niektóre różnice w badaniach prowadzonych przy nadawaniu atestu ECE R oraz inicjatywy ADAC przedstawiono w poniższej tabeli:

      Powyższa lektura może wstrząsnąć, prawda? Gdy informacje o tak niskim poziomie reprezentowanym przez normy UE dotarły do mas, w opinii publicznej pojawiły się sprzeciwy i postulaty o podwyższenie standardów. Ostatnio pojawiło się światełko w tunelu i powoli przyszłość zaczyna się malować w jaśniejszych barwach. Opisany stan rzeczy dotyczący regulacji ECE R niewątpliwie poprawi się, gdyż już teraz zapowiadane są zmiany. Planuje się wprowadzenie m.in.:

      • crashtestów dachowania
      • crashtestów bocznych (zderzenie boczne to najczęstszy sprawca śmierci dzieci w autach)
      • manekinów typu Q
      • ustanowienie nowych kryteriów oceny na pomiarów obrażeń głowy, kręgów szyjnych oraz klatki piersiowej

        Warto też zaznajomić się z regulacją ECE R 129, która nie jest podrzędną, ani pochodną normy ECE R 44, ani jej nie zastępuje (planowane jest to dopiero na rok 2018). Wspomniany ECE R 129 oznacza system homologacji i-Size, ustanowiony przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNECE). Wyznacza znacznie wyższe standardy bezpieczeństwa dziecięcych siedzisk, m.in. dopuszcza montaż wyłącznie fotelika z ISOFIX lub na bazie ISOFIX(niwelacja błędów instalacyjnych) przy jednoczesnym użyciu pasa Top Tether i/lub nogi podpierającej.

        W europejskim prawie spodziewane są zmiany – wyższe standardy oraz lepsze bezpieczeństwo fotelików RWF certyfikowanych ECE R oraz powszechne stosowanie systemu i-Size. Nie zapominajmy jednak o niezależnych opiniach ADAC, NHTSA, OEAMTC, gdyż im więcej źródeł, tym lepszy i bardziej rzetelny obraz interesującego nas produktu.

        Zapoznaj się z naszymi artykułami i poradnikami, aby dokonać najlepszego wyboru:

        1. Jak wybrać bezpieczny fotelik samochodowy?
        2. Co to jest ISOFIX?
        3. Co to jest i-Size?
        4. Jak prawidłowo zamontować fotelik w samochodzie?
        5. Niezależne badania – crashtesty. Co to jest ADAC?
        6. Oceny bezpieczeństwa fotelików
        7. Dziecko w wypadku samochodowym – biomechaniczne skutki
        wróć do góry
        Strona korzysta z plików Cookies

        Ta strona korzysta z plików Cookies. Zasady ich wykorzystania są opisane w naszym regulaminie. W każdej chwili możesz wyłączyć Cookies w swojej przeglądarce.

        OK, zamknij