Rabat na pierwsze zakupy! %
infolinia: 61 415 27 51 koszyk (0)

Autoryzowany partner

Garmin Cybex Britax Romer

Wszystko o szwedzkim Test Plus w fotelikach samochodowych

Funkcja

Niewielu rodziców jest świadomych, że ocena uzyskana przez foteliki dziecięce w niezależnych testach bezpieczeństwa powinna być jednym z najważniejszych kryteriów podczas ich wyboru. Modele, które zdają crashtesty gwarantują odpowiednią ochronę dziecka podczas wypadku.

Do grupy najbardziej znanych i wiarygodnych testów bezpieczeństwa należą ADAC oraz Test Plus. Test ADAC dotyczy fotelików montowanych przodem, ale i tyłem do kierunku jazdy. Test Plus uznawany jest za wyjątkowo rygorystyczny i jest przeznaczony tylko dla modeli montowanych tyłem do kierunku jazdy (RWF).

Co to jest niezależny Test Plus?

 cecha

Test Plus został wprowadzony przez szwedzkie instytuty motoryzacyjne: VTI (Szwedzki Narodowy Instytut Rozwoju Dróg i Transportu) oraz NFT (Krajowe Towarzystwo Bezpieczeństwa Drogowego).

Test ten bada foteliki dla dzieci w dwóch kategoriach wagowych do 18 kilogramów i do 25 kilogramów .

Instytuty współpracujące z marką Volvo opracowały maksymalne siły nacisku, które nie powodują trwałych obrażeń u dziecka. Kolejno jest to: 122kg dla 3-latka i 164kg dla 6-latka. Pozytywny wynik otrzymują jedynie modele, w których siła nacisku działająca w czasie wypadku na głowę i szyję dziecka nie przekracza krytycznej wartości. Wśród modeli tych znajdują się na przykład foteliki marki Britax Romer, Concord czy Klippan.

Dlaczego tak ważne jest, aby fotelik nie przekraczał maksymalnych sił nacisku?

  • W przypadku małych dzieci, ich głowa jest większa w stosunku do reszty ciała, a szyja dużo słabsza niż u dorosłego. Niewykształcone do końca mięśnie muszą nie tylko udźwignąć głowę, ale również utrzymać górną część kręgosłupa i nie pozwolić na uszkodzenia.
  • W foteliku przodem do kierunku jazdy w czasie gwałtownego hamowania lub zderzenia ciało bezwładnie leci do przodu, w tym głowa, która utrzymywana jest przez słabą szyję. Tego typu zdarzenie może doprowadzić nie tylko do trwałych uszkodzeń ciała, ale również do śmieci.
  • Foteliki RWF zmniejszają nacisk na głowę i szyję w czasie wypadku lub gwałtownego hamowania. Tylko modele montowane tyłem do kierunku jazdy pozwalają na uzyskanie mniejszej siły nacisku, niż maksymalna.
  • Co ważniejsze, nie wszystkie foteliki RWF w skuteczny sposób uchronią dziecko przed przekroczeniem maksymalnych sił nacisku na kręgosłup szyjny. Dlatego właśnie powstał Test Plus, który eliminuje modele nie zapewniające pełnego bezpieczeństwa. Aby ułatwić odbiór testu, nie posiada on żadnych ocen ani not. Można go jedynie zaliczyć, bądź nie.

Co jest badane podczas Testu Plus?

Symulacja jakiej poddawany jest fotel podczas tego testu dotyczy uderzenia czołowego z prędkością 56,5km/h i z krótkim dystansem zatrzymania. Mierzone są wówczas siły nacisku działające na głowę i szyję manekina umieszczonego w rozpędzonym foteliku, który zderza się z zaprojektowaną specjalnie ścianą. Modele, w których masa działająca na głowę i szyję manekina jest zredukowana do bezpiecznych wartości, zaliczają pozytywnie test, pozostałe odpadają. Foteliki samochodowe, którym udaje się zaliczyć dobrowolny TEST PLUS są bez wątpienia najbezpieczniejsze.

Co wyróżnia Test Plus na tle innych testów?

  • Siły działające na kark manekina mierzone są za pomocą czujników. Oznacza to, że foteliki montowane przodem do kierunku jazdy nie mają szans zaliczyć testu ze względu na zbyt wysokie przeciążenie na szyję dziecka podczas uderzenia.
  • Wyższa prędkość niż w testach homologacyjnych R44 I R129.
  • Niezwykle krótki dystans zatrzymania, który powoduje, że test staje się jeszcze bardziej bezwzględny.

Nie bez przyczyny Test Plus nazywany jest Złotym Standardem . Dlaczego? Ponieważ skupia się na tym, co dla bezpieczeństwa małego pasażera jest najważniejsze. Aby fotelik pozytywnie przeszedł testy siła nacisku na szyję dziecka nie może spowodować jej złamania.

Test Plus jest dobrowolny i każdy producent może poddać swoje produkty takim testom.

Od czego się zaczęło - początki Test Plus

Już w 1973 roku, a więc 8 lat przed powstaniem homologacji europejskiej, w Linköping National Road and Transport Research Insitute szwedzki Narodowy Instytut Rozwoju Dróg i Transportu opracował i wprowadził T-Standard. W ramach tego testu sprawdzano jaki jest nacisk sił działających na głowę i szyję dziecka podczas zderzenia czołowego. Szwedzi od lat 60-tych XX wieku uważali, że bezpieczne przewożenie dziecka autem ma miejsce wówczas, kiedy mały pasażer jest usadowiony tyłem do kierunku jazdy. Wówczas wszystkie foteliki, które trafiały do sprzedaży na szwedzkim rynku podchodziły do testu T-Standard. Na podstawie tego testu jasno wynikało, że żaden z modeli ukierunkowanych przodem do kierunku jazdy nie był w stanie zaliczyć tego testu. Poskutkowało to usunięciem z rynku szwedzkiego wszystkich foteli montowanych przodem do kierunku jazdy dla dzieci poniżej 4 roku życia.

W momencie, kiedy Unia Europejska narzuciła jednakowe standardy we wszystkich krajach członkowskich, do sprzedaży w Szwecji wróciły pozostałe foteliki – był to rok 2008. Wówczas szwedzki T-Standard został zastąpiony dobrowolnym Testem Plus.

Kryterium wyboru

Chcąc dokonać wyboru konkretnego modelu warto wziąć pod uwagę również udział w niezależnych testach, takich jak ADAC czy właśnie Test Plus. W naszym sklepie daliśmy możliwość filtrowania produktów, które zdały go pozytywnie. Należy wybrać kartę foteliki samochodowe lub dowolną kategorię, która nas interesuje i po lewej stronie w opcjach filtrowania wybrać zdany Test Plus. Po wyborze tej funkcji zostaną nam przedstawione modele, które mają zaliczony ten test.

 funkcjonalność
wróć do góry
Strona korzysta z plików Cookies

Ta strona korzysta z plików Cookies. Zasady ich wykorzystania są opisane w naszym regulaminie. W każdej chwili możesz wyłączyć Cookies w swojej przeglądarce.

OK, zamknij