Formy płatności infolinia: 61 415 27 51 info@abcgps.pl zaloguj się koszyk (0)

Jak prawidłowo zamontować fotelik w samochodzie?

Najczęściej popełniane błędy montażowe

Szacuje się, że w Polsce ponad 70% fotelików samochodowych jest źle zamontowanych. Najczęściej wynika to z niezastosowania się do zaleceń instrukcji obsługi. Niepoprawnie zainstalowany fotelik naraża dziecko na niebezpieczeństwo, ponieważ w razie kolizji siedzisko może się odpiąć, a wtedy urazy ciała gwarantowane. Oto najczęstsze błędy popełniane podczas mocowania fotelika:

  • zignorowanie wytycznych dyktowanych przez producenta (instrukcja obsługi) na rzecz własnych pomysłów
  • dobranie niewłaściwego miejsca w samochodzie do instalacji fotelika
  • luźne zamocowanie siedziska – fotelik przesuwa się na boki, do tyłu i do przodu
  • poskręcanie pasów bezpieczeństwa lub uprzęży
  • niewłaściwe, zbyt luźne zapięcie dziecka w pasach/uprzęży
  • niewyregulowany zagłówek
  • błędne ustalenie kąta siedziska



GDZIE najlepiej zamontować fotelik?

Największe bezpieczeństwo zapewnia środkowy fotel tylnej kanapy auta. Takie położenie jest najbardziej optymalne, gdyż minimalizuje ryzyko odniesienia urazów poprzez oddalenie od strategicznych punktów uderzeń. Umocowanie fotelika na tylnej kanapie zmniejsza ryzyko uszkodzeń ciała w razie zderzenia czołowego. Natomiast środkowy fotel gwarantuje najwyższą ochronę w przypadku kolizji bocznej. Niektóre samochody nie umożliwiają zainstalowania fotelika w tym miejscu, ponieważ nie posiadają tam ani zaczepów ISOFIX ani trzypunktowych pasów bezpieczeństwa. W takim przypadku zaleca się montaż siedziska na tylnej kanapie po lewej stronie, za kierowcą. Z racji tego, iż w Polsce obowiązuje ruch prawostronny, najbezpieczniej jest wysadzać malucha z auta od strony chodnika (po lewej stronie) .


W miarę możliwości należy powstrzymać się przed montażem siedziska na przednim siedzeniu. W czasie kolizji dziecko będzie narażone na uszkodzenia spowodowane dostającymi się do wewnątrz pojazdu przedmiotami. Jeśli jednak nie ma możliwości przewożenia młodego pasażera z tyłu (np. z powodu posiadania większej liczby dzieci), trzeba koniecznie bezwzględnie wyłączyć-zablokować poduszkę powietrzną i odsunąć fotel samochodu jak najdalej do tyłu. W przeciwnym razie podczas nawet niedużej kraksy, poduszka otworzy się i spowoduje krzywdę dziecku.


JAK zamontować fotelik w aucie?

Pierwsza rzecz, jaką powinno się zrobić rozpoczynając montaż, to uważne przeczytanie instrukcji obsługi. Tam znajduje się szczegółowo opisany sposób stabilnego i prawidłowego zamocowania siedziska w pojeździe. W razie wątpliwości i niepełnego niezrozumienia instrukcji, należy skontaktować się producentem bądź dystrybutorem produktu.


Na co zwrócić szczególną uwagę?

  1. prawidłowy kąt nachylenia oparcia – głowa dziecka nie może bezwładnie opadać do przodu, ale też dziecko nie może leżeć w foteliku; zaleca się, aby kąt pomiędzy plecami dziecka a linią pionu oscylował w granicach 30-45 stopni
  2. prawidłowa regulacja zagłówka – głowa niemowlęcia nie może wystawać powyżej krawędzi fotelika; w przypadku dzieci starszych jest to dozwolone, ale co najwyższej do wysokości ucha
  3. część dolna (baza siedziska) powinna płasko przylegać do fotela auta (szczególnie w fotelikach ustawionych tyłem do kierunku jazdy); powinna być stabilna i nie dać się przesuwać na boki, ani w tył lub przód
  4. w przypadku montowania fotelika za pomocą pasów bezpieczeństwa należy upewnić się, że pasy nie są skręcone wokół własnej osi, nie zginają się, mają silny naciąg, muszą być precyzyjnie przeprowadzone wokół siedziska, zgodnie ze wskazaniem z instrukcji
  5. w przypadku mocowania na bazie ISOFIX należy wprowadzić zaczepy fotelika we wkładki pilotujące, a następnie zapiąć w uchwytach ISOFIX (o poprawnym zapięciu informuje charakterystyczny trzask)


JAK zapiąć dziecko w foteliku?

Pomiędzy ciałem maluszka a uprzężą fotelika nie może być wolnej przestrzeni. Producenci fotelików zalecają, by przestrzeń między ciałem dziecka a uprzężą/pasami była nie większa niż prześwit pozwalający wsunąć jeden, maksymalnie dwa palce dłoni dorosłej osoby. W okresach jesieni czy zimy, warto mieć na względzie, iż zbyt gruba kurtka lub kombinezon uniemożliwiają stosowne zapięcie pasów czy szelek – nie przylegają wtedy ściśle do ciała. Powstają luzy, przez co poziom ochrony jest niższy. Lepiej przed podróżą podgrzać powietrze w samochodzie, dziecko rozebrać z kurtki, a potem przykryć kocem lub umieścić w specjalnym śpiworku.

Jeżeli malec marudzi, że ochraniacze uprzęży są szorstkie, drapią i drażnią, nie ulegajmy jego namowom i nie usuwajmy ich! Ten brak komfortu może wynikać ze zbyt słabego naciągu pasów uprzęży i przemieszczaniu się w okolice szyi czy ramion. Ochraniacze spełniają rolę istotniejszą niż może się wydawać. Utrzymują one pasy uprzęży w jednym miejscu, nie pozwalając im wykręcać się lub przesuwać na niewskazane części ciała. Ich stabilne umiejscowienie zapewnia lepszą ochronę dziecku.




Zapoznaj się z naszymi artykułami i poradnikami, aby dokonać najlepszego wyboru:


  1. Jak wybrać bezpieczny fotelik samochodowy?
  2. Co to jest ISOFIX?
  3. Co to jest i-Size?
  4. Jak prawidłowo zamontować fotelik w samochodzie?
  5. Niezależne badania – crashtesty. Co to jest ADAC?
  6. Oceny bezpieczeństwa fotelików
  7. Grzywna i punkty karne za brak fotelika!
  8. Dziecko w wypadku samochodowym – biomechaniczne skutki

 

wróć do góry
Strona korzysta z plików Cookies

Ta strona korzysta z plików Cookies. Zasady ich wykorzystania są opisane w naszym regulaminie. W każdej chwili możesz wyłączyć Cookies w swojej przeglądarce.

OK, zamknij