Rabat na pierwsze zakupy! %  
infolinia: 61 415 27 51 koszyk (0)

Autoryzowany partner

Garmin Cybex Britax Romer

Filtruj

Cena

Producent

Przedział wagowy dziecka

Ocena ADAC (bezpieczeństwo)

Mocowane Isofix

Przodem do kier. jazdy

Tyłem do kier. jazdy

Regulacja pozycji

Zagłówek z regulacją wysokości

Test plus

Fotel obrotowy

I-Size

Top Tether

Prowadnica Pasa Biodrowego

System Ochrony Bocznej

Wkładka Redukcyjna

 

Fotelik przodem i tyłem

Prawo wymaga od rodziców, aby w czasie podróży samochodem przewozili dzieci w fotelikach posiadających homologację. Dodatkowym obowiązkiem jest korzystanie z fotelika RWF (tyłem do kierunku jazdy) do 15 miesiąca życia dziecka. Na tym kończą się prawne wymagania i są bardzo ogólne. Zaleca się jednak, aby czas w foteliku RWF przedłużyć maksymalnie, czyli do 4 lub nawet 5 roku życia dziecka. Taką możliwość daje fotelik przodem i tyłem do kierunku jazdy. Modele z tej kategorii dają możliwość zmiany kierunku montażu w dowolnej chwili, co jest niezwykle uniwersalne i wygodne dla rodziców. Większość posiada zaciski Isofix, upraszczające sam proces instalacji oraz wpływające na stabilność fotela. Bazy Isofix obrotowe lub wypinane poprawiają jakość użytkowania.

Foteliki przodem i tyłem mają wiele zalet, które warto poznać. Dowiesz się o nich z tekstu znajdującego się pod produktami.

Filtruj
Porównaj produkty (0)

Fotelik przodem i tyłem – zalety i wady tego rozwiązania

Wybór takiego modelu daje wiele możliwości. Fotelik tyłem i przodem do kierunku jazdy jest bardzo uniwersalny. Występują one w kategoriach 0-18, 9-18, 9-25 i 9-36 kg, a główną różnicą między nimi jest maksymalna waga, do jakiej można używać montażu RWF.

Do głównych zalet takiego rozwiązania należą:

  1. Możliwość przewożenia dziecka w najbezpieczniejszej pozycji, czyli tyłem do kierunku jady. Foteliki RWF mają nawet pięciokrotnie większą skuteczność w ochronie szyi i głowy małego pasażera w czasie wypadku samochodowego. Dlatego też warto stosować ten montaż najdłużej jak to możliwe. Część fotelików tyłem i przodem określa granicę zmiany ustawienia na 15 lub 18 kg, ale są również takie, które pozwalają wozić dziecko tyłem do 25 kg. Oczywiście, po spełnieniu minimalnych wytycznych zgodnych z prawem, rodzic może przestawić fotelik przodem, warto jednak zastanowić się, co będzie bezpieczniejsze dla dziecka.
  2. Dzięki montażowi na bazie fotelik przodem i tyłem może zostać łatwo dostosowany do potrzeb dziecka i jego postury. Regulacja pozycji, wysokości zagłówka oraz kąta nachylenia to tylko kilka z niezbędnych systemów wpływających na komfort podróży. Część fotelików z tej kategorii ma funkcję ustawienia oparcia do snu lub bazę obrotową. To drugie rozwiązanie nie tylko upraszcza zmianę kierunku montażu, ale również samo wkładanie i wyciąganie dziecka z fotelika.
  3. Montaż za pomocą zaczepów Isofix. System ten jest bardzo dużym ułatwieniem, ponieważ eliminuje błędy montażowe, które często występują w trakcie instalacji na pasy. Dodatkowo jest szybki – wystarczy wsunąć szyny bazy lub fotelika w zaczepy znajdujące się w kanapie auta i po usłyszeniu charakterystycznego „klik” można ruszać w drogę. Większość baz wyposażonych jest we wskaźniki, które określają poprawne wpięcie Isofixa oraz ustawienie nogi stabilizującej lub naciągnięcie wewnętrznych pasów. Rozwiązanie to jeszcze bardziej usprawnia montaż oraz zwiększa bezpieczeństwo dziecka.

Fotelik samochodowy montowany tyłem i przodem do kierunku jazdy Isofix nie jest pozbawiony wad. Należą do nich:

  1. Przewrotnie instalacja na Isofix może sprawić problem, ponieważ nie wszystkie auta posiadają zaczepy. Dlatego właściciele starszych samochodów nie będą mogli skorzystać z modeli, które nie mają możliwości montażu na pasy samochodowe.
  2. Możliwość zmiany pozycji przodem zbyt wcześnie to również duży problem. Niektórzy rodzice przez niewiedzę mogą zdecydować się na to za szybko. Warto pamiętać, że fotelik przodem do kierunku jazdy nie chroni wystarczająco dobrze dzieci młodszych. W czasie wypadku na głowę dziecka naciskają wtedy bardzo duże siły, które mogą uszkodzić szyję i kręgosłup. W przypadku fotelika RWF siły te dużo mocniej się zmniejszają i nie są aż tak niebezpieczne. Niektóre modele mają blokadę, która uzależnia kierunek montażu od ustawienia wysokości zagłówka i wewnętrznej uprzęży. Jest to dobre rozwiązanie, która eliminuje zbyt wczesną ingerencję rodziców.
  3. Foteliki z bazą są cięższe, dlatego trudno jest je przekładać między samochodami. Do tego ciągłe przepinanie bazy również może męczyć. Dlatego posiadacze dwóch samochodów mogą mieć problem przy używaniu modeli przodem i tyłem. Rozwiązaniem jest zakup drugiej bazy, ale nie każdy producent daje taką możliwość.

Dlaczego warto wybrać fotelik przodem i tyłem?

Rodzice, którym zależy na uniwersalności i możliwości dopasowania fotelika do własnych potrzeb, to rozwiązanie będzie najlepszym wyborem. Foteliki przodem i tyłem dają możliwość zmiany kierunku montażu w każdym momencie. Dodatkowo łatwość montażu dzięki bazie Isofix oraz duża ilość funkcji regulacyjnych pozwalają na komfort użytkowania niezależnie od długości podróży. Większość modeli z tej grupy otrzymuje wysokie oceny w testach niezależnych instytucji jak ADAC. Jest to oznaka wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Zasady zakupu bezpiecznego fotelika przodem i tyłem do kierunku jazdy

Fotelik przodem i tyłem do kierunku jazdy może mieć wiele funkcji oraz rozwiązań, które będą wpływać na atrakcyjność i zachęcać do zakupu. Warto jednak skupić się na podstawowych zasadach, które określają czy konkretny model zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa dziecka. Poniżej poznacie te najważniejsze.

  • Fotelik zgodny z normą i-Size to taki, który posiada funkcje określone przez europejską homologację ECE R44. Zasady te określają m.in. sposób montażu za pomocą Isofixa; obowiązek przewożenia dziecka tyłem do kierunku jazdy do 15 miesiąca, a nawet dłużej, do ukończenia 4 lat; dobór fotelika na podstawie wzrostu, a nie wagi oraz wzmocnione, usztywnione osłony boczne w zagłówku.
  • Fotelik o węższym zakresie wagowym, są bezpieczniejsze od tych szerszych. Modele 9-18 lub 9-25 kg są zbudowane tak, aby odpowiadały potrzebom małych dzieci do 5 roku życia. Będą dużo lepiej dopasowane do ciała niż modele 9-36 kg, używane aż 12 lat.
  • Producenci najwyższej jakości fotelików oddają je do testów w niezależnych instytucjach. Przed zakupem warto sprawdzić, czy konkretny model był testowany w ADAC i ile gwiazdek otrzymał. Testy ten sprawdza bezpieczeństwo, komfort użytkowania, jakość materiałów i funkcjonalność. Najlepsze foteliki przodem i tyłem otrzymują ocenę 4 lub 5 gwiazdek.
wróć do góry
Strona korzysta z plików Cookies

Ta strona korzysta z plików Cookies. Zasady ich wykorzystania są opisane w naszym regulaminie. W każdej chwili możesz wyłączyć Cookies w swojej przeglądarce.

OK, zamknij